Szanowni Rodzice!

Proponuję zestawy ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż kilku minut każdego dnia o stałej porze, aby ćwiczenia były stałym rytuałem. Warto też pamiętać, że należy ćwiczyć systematycznie dostosowując liczbę ćwiczeń oraz ich powtórzeń do możliwości dziecka. Najlepsza będzie forma zabawy, aby wzbudzić zainteresowanie dziecka.

Przed przystąpieniem do ćwiczeń należy pamiętać, że nie wszystkie ćwiczenia stosujemy jednocześnie. Dobieramy je w zależności od rodzaju wady wymowy dziecka..

Chętnie udzielę Państwu dodatkowych informacji i odpowiem na ewentualne pytania. Jeżeli są Państwo zainteresowani proszę pisać na: wwr.przedszkole84@gmail.com


Serdecznie pozdrawiam,
Anna Cygańska

logopeda_2.jpg

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:

 

1.Ćwiczenia słuchowe

– stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.


Przykłady:


♦ „Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy,  zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami:  https://odgłosy.pl/ )

♦ Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

♦ Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. Np.: Z ilu wyrazów składa się zdanie:  „Mama czyta książkę.” (3))

♦ Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.

♦ Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.

2. Ćwiczenia oddechowe

- poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy.

Nie robimy wszystkich ćwiczeń oddechowych na raz. Jednego dnia należy wybrać jedno z ćwiczeń. Ćwiczenia oddechowe wykonujemy stopniowo, bez najmniejszego wysiłku. Powtarzamy je kilkakrotnie, w pewnych odstępach czasu. Nie należy ćwiczyć za długo, by nie dopuścić do zmęczenia i hiperwentylacji. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp.

Propozycje zabaw:


♦ ćwiczenie wdechu - przenoszenie na wdechu przez słomkę drobnych lekkich drobiazgów np. skrawki papieru, ryż preparowany, waciki, itp.,

♦ 'wąchanie kwiatów' (wyczuwaj ruchy skrzydełek nosa), weź wdech nosem - zatrzymaj powietrze w płucach na parę sekund, następnie wykonaj spokojny długi wydech - ćwiczenie to wykonuj z otwartymi i zamkniętymi oczami,

♦ dmuchanie na płomień świecy,

♦ dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek,

♦ dmuchanie nakulkę z waty, na wiatraczek,

3. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

 – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

 

Ćwiczenia warg:

♦ Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).

♦ Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.

♦ Oddalanie od siebie kącików ust –wymawianie „ iii”

♦ Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

Ćwiczenia języka:

♦ „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka („malowanie sufitu”), jama ustna szeroko otwarta. Ćwiczenie malarz; Dzieci naśladują malarza, który pędzlem maluje różne kształty. Język to pędzel. Prowadzący daje hasło do zabawy, np. „kropki”-dzieci naśladują malowanie czubkiem języka kropek. Za chwilę zmiana wzoru na kreski, kółeczka itp.Øsufit-podłoga.

♦ Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych (krążenie językiem).

♦ Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

♦ Kląskanie językiem.

♦ Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

♦ Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.

♦ Płukanie gardła ciepłą wodą.

♦ „Chrapanie” na wdechu i wydechu.

♦ Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

Ćwiczenia policzków:

♦ Nadymanie policzków –„ gruby miś”.

♦ Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.

♦ Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.

♦ Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Zapraszamy do wysłuchania bajek logopedycznych:)