KRĄG 3

 

Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów, przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci.

 

Dziecięce liczenie wywodzi się z rytmu i gestu wskazywania, co daje początek intensywnym ćwiczeniom, aby w umyśle dziecka ukształtowały się następujące umiejętności:

  • liczenie obiektów i odróżnianie prawidłowego liczenia od błędnego,
  • dodawanie i odejmowanie, najpierw na konkretach, potem na palcach i wreszcie w pamięci,matma-1.png
  • ustalenie gdzie jest więcej, a gdzie mniej przedmiotów

 

Kształtowanie u dziecka umiejętności liczenia trwa kilka lat. Przebiega to

etapowo. W pierwszej kolejności dziecko:

  • wyodrębnia wzrokiem lub gestem z otoczenia to wszystko, co chce policzyć, a następnie, dotykając lub wskazując przedmioty określa je liczebnikami,
  • licząc, stara się przestrzegać reguły jeden do jednego, która polega na tym, że dziecko przypisuje jeden dotknięty lub wskazany przedmiot jednemu wypowiedzianemu liczebnikowi,
  • zwiększa nie tylko zasób zapamiętanych liczebników, ale również stara się je wymieniać w prawidłowej kolejności,
  • wie, że ostatni wypowiedziany przez nie liczebnik ma podwójne znaczenie, tzn. po pierwsze oznacza ostatni liczony przedmiot, po drugie określa ogólną liczbę policzonych przedmiotów,
  • zdaje sobie już sprawę, że wynik liczenia nie zależy od tego, czy liczy od początku, czy od końca, ważne jest aby licząc nie pominąć żadnego przedmiotu

 

 

W jaki sposób trzeba wspomagać dzieci w kształceniu schematu liczenia?

 

Do kształtowania umiejętności liczenia w codziennych warunkach należy zgromadzić dużo drobnych przedmiotów np: kasztany, orzechy, ziarna fasoli, patyczki, klocki. Działalność matematyczna nie musi dotyczyć tematu zajęć. Schemat, który nie może zostać zaburzony podczas nauki liczenia:

 

Konkret (manipulacje) – obraz – symbol

   

        m2.pngm-2.pngm3.png

Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania obejmuje proces począwszy od liczenia konkretnych przedmiotów przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci.

 

Aby przedstawione postulaty znalazły odzwierciedlenie w edukacji małego dziecka, niezbędnym jest, aby dziecko doszło do nich w drodze samodzielnych doświadczeń. Nauka liczenia nie może polegać na tłumaczeniu dziecku, jak należy liczyć. Trzeba stwarzać mu jak najwięcej sytuacji edukacyjnych, aby liczyło samo, przeliczało, liczyć razem z nim, podpowiadać liczebniki. Ten zakres umiejętności nazywamy dziecięcym liczeniem.

matma-2.png                 matma-3.png

Jego podstawą są pewne intuicje matematyczne dostępne już dzieciom na poziomie wyobrażeń przedoperacyjnych. Taki poziom pozwala dzieciom na sprawne liczenie i rozróżnienie rachowania błędnego od poprawnego oraz wyznaczenie wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10 „w pamięci” lub na palcach. Występuje tu jednak pewne ograniczenie. Dziecko poda wynik dodawania lub odejmowania wtedy, gdy widzi przedmioty i policzy je, dotykając lub wskazując każdy.

 

 

Opracowano na podstawie:

  1. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców
    i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997
  2. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka – Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa 2000