KRĄG 2
Rytmy – rozwijają umiejętność skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach; potrzebne są przy nabywaniu umiejętności liczenia i rozumienia sensu mierzenia.
Ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności
- układanie prostych rytmów (kółko, patyk, kółko, patyk),
- odczytywanie i kontynuowanie rytmu
- wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności w rytmach usłyszanych
- ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem
Rytmiczna organizacja czasu
- są to ćwiczenia mające uświadomić dziecku rytmiczną organizacja czasu - następstwo dnia i nocy, dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
Mierzenie długości
- Zanim dziecko pozna jednostki miary (1 cm, 1 m, 1 km itd.) powinno poznać sens pomiaru. Jest to kolejny aspekt myślenia operacyjnego, np. spostrzeganie stałości długości „dróg” ułożonych z 10 patyczków w różny sposób – w formie prostej lub łamanej. Dziecko będące na etapie myślenia przedoperacyjnego będzie konsekwentnie twierdzić, że droga z patyczków ułożona w linii prostej jest najdłuższa, mimo, że obejrzy przekształcenie
w linie krętą, potem na powrót w prostą (ilość patyczków
w przekształceniach się nie zmienia)
Należy przyjąć, że dziecko na tym etapie rozumowania kieruje się inną logiką, niż my dorośli i że nasze słowa, wyjaśnienia niewiele zmienią. Dziecko, pod wpływem wielu podobnych doświadczeń, samo będzie dojrzewać do innego, bardziej zaawansowanego sposobu rozumowania. Głównym więc zadaniem dorosłych jest stwarzanie wielu sytuacji, zmuszających malucha do ich analizowania. Do ćwiczeń mierzenia możemy używać klocków, patyków, sznurka, chodu stopa za stopą, kroków itp.
ZASADY:
– układamy linearnie, czyli układamy w linii, w sposób równomierny, czyi układamy (porządkujemy) element po elemencie,
– układamy i odczytujemy od lewej do prawej strony, ponieważ w Polsce powszechny jest kierunek pisania i czytania od strony lewej do prawej. Działanie to jest istotne, by dziecko utrwalało prawidłowe nawyki ruchowe związane z kierunkiem czytania oraz pisania.
– stopniujemy trudność – rozpoczynamy od układania tylko dwóch elementów, jeśli dziecko opanuje pracę z dwoma elementami, proponujemy trzy elementy,
– kolejność wprowadzania materiału:
* elementy tematyczne (przedmioty lub obrazki np. elementy świąteczne),
po opanowaniu prawidłowego układania rytmów proponujemy kolejne:
* elementy atematyczne (figury geometryczne lub symbole),
* językowe (samogłoski, sylaby, wyrazy lub całe zdania),
Wyróżniamy rytmy:
– wzrokowe,
– słuchowe,
– ruchowe.